Algemene voorwaarden

Algemene Leveringsvoorwaarden POB Groep B.V. / Bewegingsvisie / Gardeslen Orthopaedie B.V.

Algemene Leveringsvoorwaarden POB Groep B.V. / Bewegingsvisie B.V.
Artikel 1: Definities
Artikel 2: Toepasselijkheid, geldigheid en bekendmaking
Artikel 3: Aard van de te leveren diensten
Artikel 4: Totstandkoming overeenkomst
Artikel 5: Betaling, prijs en prijswijzigingen
Artikel 6: De aflevering
Artikel 7: De levertijd
Artikel 8: De betaling
Artikel 9: Overmacht
Artikel 10: Tussentijdse ontbinding
Artikel 11: Aansprakelijkheid
Artikel 12: Garantie
Artikel 13: Nietigheid of vernietiging van (een deel van) de voorwaarden
Artikel 14: Privacy / Algemene Verordening Persoonsgegevens
Artikel 15: Klachten
Artikel 16: Nederlands recht

Artikel 1: Definities

  1. Voorwaarden: de onderhavige algemene voorwaarden;
  2. POB Groep B.V.:POB Groep B.V. is een organisatie van samenwerkende orthopedische leveranciers, die hulpmiddelen en diensten leveren en een persoonlijke aanpak hoog in het vaandel hebben staan. POB Groep B.V. is 100% aandeelhouder van Bewegingsvisie B.V.
  3. Overeenkomst: de overeenkomst tot het vervaardigen, repareren, aanpassen en/of
    leveren van orthopedische (maat-) orthesen, prothesen, therapeutisch elastische kousen en
    overige orthopedische voorzieningen;
  4. Leverancier: de vervaardiger van en/of detailhandelaar in orthopedische (maat-)
    orthesen, prothesen, therapeutisch elastische kousen en overige orthopedische
    voorzieningen; die op het moment van het maken van afspraken, het opstellen en het
    uitbrengen van offertes, het doen van aanbiedingen en het aangaan van
    overeenkomsten met de Cliënt, waarop deze Voorwaarden van toepassing zijn verklaard, aandeelhouder is van POB Groep B.V. of een onderaannemersovereenkomst heeft gesloten met Bewegingsvisie B.V.;
  5. Cliënt: de natuurlijke persoon dan wel rechtspersoon met wie en/of ten behoeve van
    wie de Leverancier een overeenkomst zal sluiten of heeft gesloten of met wie de Leverancier daarover in onderhandeling is of waarmee Bewegingsvisie of de Leverancier een rechtsbetrekking aangaat;
  6. Maatwerk Product: een door de Leverancier te vervaardigen of vervaardigd product dat op maat voor de Cliënt is gemaakt, al dan niet in overleg met de Cliënt en/of met verwerking van gegevens van of over de Cliënt;
  7. Standaard Product: een door de Leverancier te leveren of te verkopen product dat niet op maat voor de Cliënt is gemaakt, inclusief confectie;
  8. Product (niet voorafgegaan door Maatwerk of Standaard): een product, zijnde een Maatwerk Product of een Standaard Product;
  9. Klachtencommissie: de commissie voor de behandeling van klachten van een Cliënt jegens
    een Leverancier;
  10. Behandelend deskundige: de medisch specialist, arts of behandelaar die de Cliënt een orthopedisch hulpmiddel voorschrijft of hierover adviseert;
  11. schriftelijk: een per post of elektronisch verstuurd document of andere gegevensdrager.

Artikel 2: Toepasselijkheid, geldigheid en bekendmaking

  1. Deze Voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten en rechtsbetrekkingen tussen de Leverancier en een Cliënt (samen te noemen: “partijen”) en op alle offertes en aanbiedingen aangaande deze overeenkomsten.
  2. De Leverancier heeft de Cliënt voorafgaand aan het aangaan van een overeenkomst of rechtsbetrekking gewezen op de toepasselijkheid van de Voorwaarden op alle overeenkomsten en rechtsbetrekkingen die de Leverancier aangaat en de Cliënt medegedeeld op welke wijze deze kennis kan nemen van de Voorwaarden en/of een afschrift van de Voorwaarden aan de Cliënt ter hand gesteld. Bekendmaking van deze Voorwaarden kan ook door een offerte (of aanbieding) voorzien van een exemplaar van, dan wel een offerte (of aanbieding) die wijst op de toepasselijkheid en verkrijgbaarheid van deze Voorwaarden. Tenzij uitdrukkelijk anders schriftelijk is overeengekomen in een door Leverancier en Cliënt ondertekende overeenkomst worden ingevolge dit artikel bekend gemaakte Voorwaarden geacht van toepassing te zijn.

Artikel 3: Aard van de te leveren diensten

De diensten die de Leverancier verricht zijn geen handelingen op het gebied van de geneeskunst, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen dat zij dat wel zijn. Indien de Leverancier orthopedische hulpmiddelen levert en het orthopedisch hulpmiddel is voorgeschreven of geadviseerd door een arts of medisch specialist of andere behandelend deskundige, is de Leverancier uitsluitend verantwoordelijk voor de levering van het orthopedisch hulpmiddel dat door de arts of medisch specialist of andere behandelend deskundige is voorgeschreven.
De Leverancier draagt geen verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid voor het advies (al dan niet over aspecten van het hulpmiddel) of de diagnose van de arts of medisch specialist of andere behandelend deskundige, de Leverancier mag uitgaan van de juistheid en volledigheid van de voorschriften van de behandelend deskundige.

Artikel 4: Totstandkoming overeenkomst

  1. Indien de Leverancier en Cliënt afspreken dat de Leverancier een offerte of aanbieding schriftelijk (waaronder ook elektronisch wordt verstaan) uitbrengt ter zake van een Maatwerk Product, heeft deze offerte of aanbieding, tenzij anders overeengekomen, een geldigheidsduur van 10 werkdagen, te rekenen vanaf de datum van de offerte dan wel de aanbieding. De offerte of aanbieding zijn gebaseerd op de door of namens de Cliënt door een behandelend deskundige verstrekte gegevens en de door de Leverancier gedane opmetingen, voor zover deze hebben plaatsgevonden. Indien eerst na het verstrijken van deze 10 werkdagen de schriftelijke opdracht tot het uitvoeren van de in de offerte omschreven werkzaamheden dan wel levering van de in de offerte of aanbieding omschreven zaken wordt ontvangen, heeft de Leverancier het recht om deze opdracht te weigeren of de voorwaarden van de door haar gedane offerte of aanbieding aan te passen.
  2. In geval van koop van een Standaard Product, komt de overeenkomst tot stand op het moment dat de Cliënt het Standaard Product in de vestiging van de Leverancier koopt.
  3. Indien tussen de verzekeraar van de Cliënt en de Leverancier andere afspraken zijn gemaakt aangaande de opdracht of bestelling van de Cliënt en de dienstverlening of levering door de Leverancier terzake, dan zal de Leverancier conform deze afspraken het product leveren of de dienst verlenen. De Leverancier zal indien mogelijk de financiële afwikkeling aten verlopen via de verzekeraar van de Cliënt en de Cliënt geeft daar voor zover (nog) vereist haar toestemming voor.

Artikel 5: Betaling, prijs en prijswijzigingen

  1. Als de Leverancier op basis van de beschikbare informatie van de Cliënt of de zorgverzekeraar van de Cliënt of andere informatie meent dat de factuur, al dan niet deels, rechtstreeks aan de zorgverzekeraar kan worden gezonden, zal de Leverancier dit doen. De Cliënt verschaft daar toestemming voor en verleent ook toestemming voor de voor het sturen van de factuur noodzakelijke handelingen. Indien de zorgverzekeraar van de Cliënt het door de Cliënt aangegeven en van de Leverancier gevraagde Product niet geheel of gedeeltelijk vergoedt, is de Cliënt gehouden de op de relatie betrekking hebbende facturen van de Leverancier of de niet voldane delen daarvan te vergoeden. Daarnaast is de Cliënt te allen tijde zelf verantwoordelijk voor voldoening van een eventuele eigen bijdrage en/of eigen risico.
  2. De prijs die een Cliënt moet betalen voor de door de Leverancier verrichte
    werkzaamheden en/of geleverde zaken wordt vastgelegd in het plan van aanpak of daarna en vóór uitvoering van de werkzaamheden dan wel vóór levering van de zaken, overeengekomen tussen de Leverancier en de Cliënt.
  3. Alle prijzen zijn vermeld in euro´s en exclusief BTW en/of andere heffingen.
  4. Indien na het sluiten van de overeenkomst tussen de Leverancier en de Cliënt enige verhoging van prijsbepalende factoren optreedt, is de Leverancier gerechtigd deze verhoging in rekening te brengen. De Leverancier informeert de Cliënt hierover schriftelijk.
  5. De Cliënt heeft het recht binnen twee weken na datum van een bericht over de verhoging van de te betalen prijs, de overeenkomst te ontbinden, onder verrekening van de door de Leverancier gemaakte kosten inzake de opdracht.
  6. De Cliënt heeft het in lid 4 bedoelde recht niet indien de verhoging van de te betalen prijs het gevolg is van een prijswijziging die (i) voortvloeit uit een wettelijke bepaling of (ii) een door of vanwege de overheid uitgevaardigde maatregel of (iii) de verhoging door de zorgverzekeraar wordt vergoed of daarvoor in aanmerking komt.

Artikel 6: De aflevering

  1. Tenzij anders is overeengekomen, worden zaken aan de Cliënt afgeleverd in de vestiging van de Leverancier.
  2. Indien de Cliënt verzoekt om de af te leveren zaken te vervoeren of te doen vervoeren naar het door hem opgegeven adres dan reizen deze zaken voor rekening en risico van de Cliënt.
  3. De wijze van vervoer van de af te leveren zaken wordt in beginsel door de Leverancier bepaald tenzij de Cliënt tijdig bekend maakt hoe hij wenst dat het vervoer plaatsvindt.
  4. De Leverancier behoudt zich het eigendom van de te leveren en/of geleverde
    zaken voor tot het moment waarop de Cliënt aan al zijn verplichtingen jegens de Leverancier heeft voldaan.

Artikel 7: De levertijd

  1. Onder levertijd wordt verstaan de eventueel in de overeenkomst aangegeven indicatie van de termijn waarbinnen de werkzaamheden redelijkerwijze moeten worden verricht en/of de zaken redelijkerwijze moeten worden geleverd.
  2. Een afgesproken levertijd gaat pas in op het moment dat alle voor de uitvoering van de te verrichten werkzaamheden noodzakelijke administratieve en technische gegevens in het bezit zijn van de Leverancier. De Leverancier meldt de datum van ingang
    van de levertijd aan de Cliënt.
  3. Leverancier heeft een inspanningsverplichting om de levertijd te realiseren. Door overschrijding van de geïndiceerde levertijd is er geen sprake van verzuim van Leverancier. Leverancier informeert Cliënt zo spoedig mogelijk over aanpassingen in de indicatie van de termijn. Leverancier kan de levertijd eenmaal met maximaal 30 kalenderdagen verlengen tenzij sprake is van overmacht. In geval van overmacht gaat Leverancier in overleg met Cliënt om een oplossing te vinden zodat Cliënt zo spoedig mogelijk geleverd krijgt. Ontbinding van de overeenkomst is daarbij een optie. Indien Leverancier en Cliënt in geval van overmacht besluiten tot ontbinding van de overeenkomst is lid 4 van dit artikel van overeenkomstige toepassing.
  4. Indien de Cliënt overgaat tot ontbinding van de overeenkomst als bedoeld in lid 3 is hij gehouden tot betaling van een geldsom aan de Leverancier ter vergoeding van de door de Leverancier gemaakte kosten en/of reeds verrichte werkzaamheden. Eventueel reeds door de Leverancier ontvangen bedragen worden na verrekening van de gemaakte kosten en/of reeds verrichte werkzaamheden door de Leverancier terugbetaald aan de Cliënt.
  5. Omdat de levertijd indicatief is, is de Leverancier niet aansprakelijk voor enigerlei schade die de Cliënt lijdt door overschrijding van de levertijd.

Artikel 8: De betaling

  1. Betaling vindt plaats op overeengekomen wijze, uiterlijk bij de aflevering, tenzij anders is overeengekomen. Indien afgesproken is dat op rekening betaald zal worden, geschiedt de betaling uiterlijk 30 kalenderdagen na factuurdatum op de door de Leverancier aangegeven wijze.
  2. Indien betaling in termijnen is overeengekomen, moet de Cliënt betalen volgens de termijnen en de percentages zoals deze in de overeenkomst zijn vastgesteld.
  3. De Leverancier heeft het recht om vooruitbetaling van 50% of een ander percentage van de overeengekomen prijs te verlangen, wanneer dit naar zijn oordeel gewenst of noodzakelijk is.

Artikel 9: overmacht

  1. Indien de Leverancier als gevolg van overmacht niet in staat is om aan zijn verplichtingen te voldoen, dan zijn de Cliënt en de Leverancier ieder gerechtigd om na een redelijke termijnstelling voor nakoming de overeenkomst te beëindigen.
  2. Van overmacht aan de zijde van de Leverancier is sprake indien de Leverancier
    verhinderd is aan zijn verplichtingen jegens de Cliënt te voldoen ten gevolge van oorzaken die buiten zijn schuld of risicosfeer zijn ontstaan, waaronder onder andere wordt verstaan: brand, werkstaking, oproer, waterschade, rampen, overheidsmaatregelen, sabotage, diefstal, epidemieën en pandemieën, vermissing en storingen in de levering van energie of water. Ook het uitvallen van medewerkers van de Leverancier als gevolg van ziekte, problemen in de toelevering van materialen en diensten door derden, ICT-problemen etc. zijn redenen van overmacht.
  3. In geval van overmacht is de Cliënt niet gerechtigd tot enige vorm van schadevergoeding.
  4. In het geval van overmacht behoudt de Leverancier het recht op betaling van reeds geleverde zaken en/of reeds verrichte werkzaamheden.

Artikel 10: Tussentijdse ontbinding

  1. De Leverancier is bevoegd de overeenkomst tussentijds met onmiddellijke
    ingang en zonder rechterlijke tussenkomst te beëindigen door middel van een daartoe
    strekkende schriftelijke verklaring aan de Cliënt indien:
    (i) de Cliënt in verzuim is, dan wel enige verplichting jegens de Leverancier niet nakomt;
    (ii) de Cliënt in staat van faillissement, surseance van betaling, stillegging of liquidatie komt te verkeren, dan wel anderszins de beschikkingsmacht over zijn gehele of gedeeltelijke vermogen verliest of heeft verloren.
  2. In geval van beëindiging in de zin van lid 1 is de Cliënt aansprakelijk voor alle reeds door de Leverancier gemaakte kosten en is zij gehouden die te vergoeden.

Artikel 11: Aansprakelijkheid

  1. De Cliënt zal enige schade binnen drie kalendermaanden nadat hij met die schade bekend is geworden, schriftelijk aan de Leverancier melden, op straffe van verval van rechten terzake.
  2. Uitsluitend directe schade komt in aanmerking voor vergoeding in geval van vaststelling van aansprakelijkheid van de Leverancier. De Leverancier is niet aansprakelijk voor indirecte schade of kosten of gevolgschade zoals bijvoorbeeld bedrijfsschade, omzet- of winstverlies of schade van derden.
  3. De aansprakelijkheid van de Leverancier is beperkt tot handelen en/of nalaten van de Leverancier en haar medewerkers. Als de Leverancier voor de uitvoering van de overeenkomst met de Cliënt (mede) afhankelijk is van derden, zoals bijvoorbeeld andere bedrijven, ondernemingen, toeleveranciers, verzekeraars, medici etc. en de schade is geheel of gedeeltelijk veroorzaakt door tekortschieten van één of meer van die derden, dan is de Leverancier voor het aan de derden toe te schrijven deel van de schade niet aansprakelijk.
  4. Elke aansprakelijkheid voor schade is beperkt tot het bedrag dat de aansprakelijkheidsverzekering van de Leverancier de schade dekt en in alle gevallen tot het bedrag dat in dat geval door de aansprakelijkheidsverzekeraar voor het betreffende geval wordt uitgekeerd, vermeerderd met het eigen risico van de Leverancier op die aansprakelijkheidspolis. Indien de schade niet wordt gedekt door de aansprakelijkheidsverzekering maar er desalniettemin sprake is van aansprakelijkheid van de Leverancier, is de schade beperkt tot het totaal van de factuurbedragen die de Leverancier heeft gestuurd of op basis van de overeenkomst mocht sturen.
  5. De Cliënt vrijwaart de Leverancier voor aanspraken van derden tot vergoeding van
    schade of anderszins, opgetreden in verband met aan de Cliënt geleverde zaken en/of ten
    behoeve van de Cliënt verrichte werkzaamheden.
  6. Aansprakelijkheid van de Leverancier voor zaakschade en/of schade wegens
    overlijden of lichamelijk letsel veroorzaakt door een gebrek in een product dat de Leverancier niet zelf heeft vervaardigd, is uitgesloten.
  7. In geval van aansprakelijkheid van de Leverancier op grond van productaansprakelijkheid zien de voorgaande beperkingen en uitsluitingen van aansprakelijkheid voor schade niet op de in artikel 6:190 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek genoemde schades.
    In geval van aansprakelijkheid van de Leverancier op grond van handelen of nalaten waarbij sprake is van opzet of bewuste roekloosheid van de Leverancier, gelden voorgaande beperkingen en uitsluitingen van aansprakelijkheid voor schade niet.

Artikel 12: Garantie

  1. Voor wat betreft de pasvorm geldt -bij een gelijkblijvende situatie- een garantie zoals in dit artikel is opgenomen tenzij de Leverancier in de overeenkomst de garantie aangeeft.
  2. Voor wat betreft het materiaal en de technische kwaliteit van de geleverde orthopedische orthese, prothese of de therapeutisch elastische kousen geldt een garantie van zes maanden na de levering. Indien de Leverancier met de zorgverzekeraar van Cliënt een andere termijn voor garantie heeft afgesproken, is die termijn van toepassing. De Leverancier zal de Cliënt desgevraagd informeren over de van toepassing zijnde garantietermijn.
  3. Voor wat betreft de normale slijtage, dan wel onzorgvuldig gebruik, zijn de garantiebepalingen niet van toepassing.
  4. Geringe afwijkingen geven de Cliënt geen recht op hernieuwde levering. Een naar maat
    vervaardigd product kan niet worden teruggenomen en geeft geen recht op hernieuwde levering indien de vervaardiging is gebaseerd op foutieve gegevens die door de
    Cliënt aan de Leverancier zijn verstrekt. Afbeeldingen op de website geven geen garantie over het aan de Cliënt geleverde Product.

Artikel 13: Nietigheid of vernietiging van (een deel van) de voorwaarden

  1. Nietigheid of vernietiging van één of enige bepalingen of onderdelen van bepalingen van deze algemene voorwaarden of van enige bepaling of onderdeel van een bepaling in een tussen partijen gesloten overeenkomst laat de werking van de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden of van die overeenkomst onverlet.
  2. In geval van nietigheid of vernietiging zoals in het eerste lid bedoeld zullen partijen voor die bepalingen een regeling in de plaats stellen die de strekking van het nietige of vernietigde beding zo goed mogelijk benadert (buiten het nietige of vernietigbare deel).

Artikel 14: Privacy / Algemene Verordening Persoonsgegevens

  1. De Leverancier vermeldt op haar website haar Privacy Verklaring. De rechten van de Cliënt onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming, de Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming en daaraan gerelateerde Nederlands privacyregels (hierin gezamenlijk aan te duiden als “AVG”) worden in de Privacy Verklaring genoemd.
  2. Indien de Leverancier in voorkomende gevallen moet kunnen beschikken over gewone en bijzondere persoonsgegevens in de zin van de AVG, voor het uitvoeren van de gevraagde werkzaamheden en/of het aanvragen van de vergoeding voor de werkzaamheden bij de zorgverzekeraar van de Cliënt, of andere diensten ten behoeve van de Cliënt, verleent de Cliënt daarvoor haar toestemming. Daarnaast verzoekt de Leverancier in het plan van aanpak en bij akkoordverklaring daarmee ook toestemming voor gebruik van de gewone en bijzondere persoonsgegevens van de Cliënt voor uitvoering van de afgesproken werkzaamheden.
  3. De Leverancier gebruikt de persoonsgegevens alleen voor het doel waarvoor de gegevens worden verstrekt.

Artikel 15: Klachten

Een klacht over de door de Leverancier verrichte werkzaamheden of de door de Leverancier
geleverde zaak wordt in behandeling genomen volgens het klachtenreglement welke te vinden is op de website van de Leverancier.

Artikel 16: Nederlands recht

Op rechtsverhoudingen tussen de Leverancier en de Cliënt is het Nederlands recht van toepassing.

Gedeponeerd bij de
Kamer van Koophandel
in 2024
onder nummer 08.16.32.23

Download hier onze algemene leveringsvoorwaarden